Millaista on oikeasti laadukas sisältö? 3 oivallusta freelance-kirjoittajalta
- Tiia Ung
- 5.2.2022
- 5 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 17.1.
Olet varmasti törmännyt joskus sanapariin quality content eli suomeksi laadukas sisältö. Se on sisältöä, joka palvelee aidosti sekä lukijaa että hakukoneita – siis tarkoitustaan. Mutta miten sisällöntuottaja voi tuottaa todellista laatua? Entä miten erotat korkeatasoisen tekstin?

Laadusta puhutaan paljon lähes kaikilla toimialoilla. Tiedät omakohtaisesti mitä tarkoittaa, kun ravintolan annos on laadukas, maailman ihanin mummosi saa laadukasta hoitoa tai kotisi putkiremontti hoidetaan laadukkaasti alusta loppuun saakka. Hyvä fiilishän siitä syntyy; sinua on aidosti palveltu, ja maksat mielelläsi laatupalvelusta.
Vastaavasti osaat myös kuvitella, miltä sinusta tuntuu, jos nämä asiat eivät mene putkeen. Itku voi päästä, ja rahatkin katosivat kuuluisaan Kankkulan kaivoon. No, ravintola-annoksen perään ei kenties kannata itkeä, mutta mummusi todellakin ansaitsee vain parasta hoitoa. Olisihan sekin kiva, jos putkiremontin myötä olohuoneessa ei tarvitsisi soutaa kumiveneellä.
Mitä sana 'laatu' oikein tarkoittaa? Amerikkalainen, vanha ja suosittu online-sanakirja Merriam-Webster kuvailee sitä osuvasti:
High level of value or excellence
Suomeksi määritelmä kuuluisi kutakuinkin vapaasti suomennettuna:
Korkeaa laatua tai huippuosaamista
"Korkeaa laatua tai huippuosaamista" kuulostaa minulle siltä, että asiakas saa aitoa lisäarvoa palvelun kautta, oli kyseessä sitten sisällön tuottaminen, digimarkkinointi tai vaikka remonttiyritys. Koska tämä teksti käsittelee laadukasta sisältöä, paneudutaan siihen.
Sisällöntuotanto ja sen laatu voivat vaihdella eri toimistoittain ja tekijöittäin. Laadukas sisältö syntyy ammattitaitoisen sisällöntuottajan hyppysissä, mutta laatu tarvitsee ympärilleen muitakin tekijöitä. Niistä seuraavaksi.
Sekä freelance-sisällöntuottajana että palkkatyössä kirjoittajana minulle alkoi piirtyä kuva siitä, mitä laadukas sisältö vaatii. Olen oivaltanut 3 avaintekijää, joita onnistunut sisältö edellyttää. Näitä tekijöitä haluan seuraavaksi valaista sinulle, hyvä lukija.
Etsitkö kokenutta freelance-kirjoittajaa avuksesi? Ole yhteydessä minuun.
1. Sisällöntuottaja tarvitsee kattavat pohjatiedot tekstiä varten sinulta
Korkeatasoinen teksti edellyttää, että saan asiakkailtani apua sisällön tuottamiseen, jos sitä tarvitsen. Iso apu ovat kattavat pohjatiedot ennen kirjoitustyön alkamista.
Kattavat pohjatiedot pitävät sisällään
näkökulman
kohderyhmän
tekstin äänensävyn
aiheen rajauksen
kaikki muut olennaiset seikat, joita tekstissä tulee nostaa esille.
Näiden tietojen saaminen on kriittistä, jotta sisällön tuottaminen pääsee vauhtiin. Jos pohjatiedot ovat hatarat tyyliin “kunhan kirjoitat nyt vain jostakin”, yleensä mennään metsään ja lujaa.
Sisällöntuottajat ovat kyllä mestareita etsimään lähdemateriaalia sisällöntuotannon tueksi aivan kuten toimittajatkin, mutta tällöin freelance-kirjoittaja nojaa vain omaan onneensa. Myöhemmin saattaakin käydä ilmi, että lähdemateriaalissa ei ollut puhuttukaan niistä asioista, joita asiakas olisi toivonut tekstiin.
Aina pohjamateriaalia ei yksinkertaisesti ole saatavilla esimerkiksi siksi, että aiheesta kirjoitetaan ensimmäistä kertaa. Tällöin hyvä vaihtoehto on pitää freelance-kirjoittajan kanssa briiffaushetki. Briiffissä käymme läpi
mitä odotuksia sinulla on tekstille (tekstin tarkoitus)
mitä tekstissä kannattaa nostaa esille (sisältö)
kenelle teksti kirjoitetaan (kohderyhmä).
Loistava tapa rakentaa sisältö on myös haastatteluun pohjautuvat teksti. Tällöin freelancer-kirjoittaja haastattelee joko sinua tai muuta yhteyshenkilöä ja luo sisällön haastattelun pohjalta. Tällöin haastattelu toimii "pohjamatskuna", eikä muita tietoja välttämättä tarvita.
2. Sisällöntuottajalla täytyy olla riittävästi aikaa kirjoittamiseen
Priimaa ei pääse pukkaamaan, jos puitteet tasokkaan tekstin luomiseksi ontuvat. Kirjoittaminen ja esimerkiksi bloggaaminen on luovaa työtä. Luova tietotyö puolestaan tarvitsee ympärilleen tilaa eli aikaa.
Jos tuntirajat kirjoittamiseen ovat liian tiukat, sisällön tuottaminen voi tuntua tukalalta, jopa ahdistavalta. Jokaista tekstiä täytyy käsitellä omalla tavallaan, eikä kaikkia tekstejä voi sulloa samaan muottiin; kovin lyhyt, mutta vaativa teksti voi viedä useita tunteja.

Kun kaltaisellani sisällöntuottajalla on riittävästi tunteja käytössään, hän saattaa huomaamattaan vaipua flow-tilaan, jossa tekstin tuottaminen sujuu kuin itsestään. Flow-tilan myötä tunnen oloni virkistyneeksi ja tyytyväiseksi sen sijaan, että olisin jokaisen tekstin jälkeen kuin kuivaksi puristettu rätti. Tällöin voi myös yllättäen käydä niin, että saan tekstin nopeammin valmiiksi kuin olin etukäteen ounastellut.
Yrityksissä ja markkinointitoimistoissa liian nopea tahti on harmillisesti arkipäivää. Tuottavuus saattaa toki nousta, jos sisällöntuottajan työtahti on nopea. Mutta pitkällä tähtäimellä kuluttavan tiukat tuntirajat voivat kuitenkin johtaa työuupumukseen ja lopulta irtisanoutumiseen. Tällöin tuottavuuskin kärsii paljon. Kysymys kuuluukin: kuka lopulta voitti?
Onnekseni freelancer-sisällöntuottajana saan itse päättää, paljonko käytän tunteja kuhunkin tekstiin. Se antaa mielenrauhaa, synnyttää luovaa energiaa ja auttaa jaksamaan tietotyötässä. Riittävä määrä aikaa on ehdottomasti hyvän laadun edellytys.
Lue seuraavaksi, kauanko sisällöntuottajalla kestää kirjoittaa yksi blogiteksti.
3. Sisällöntuottajan ammattitaito varmistaa laadun
Laadukas sisältö erottuu edukseen. Esimerkiksi loistava lehtiartikkeli tai romaani voivat sykähdyttää. Teksti saattaa olla erittäin helppolukuinen, mukaansatempaava, rytmikäs ja soljuva. Sen jaksaa lukea alusta loppuun saakka ilman, että huomaa kesken lauseiden miettivänsä tulevaa kauppareissua. Tekstissä vain on sitä kuuluisaa “jotakin”.
Todennäköisesti tekstin tekijä on ihminen, joka nauttii suunnattomasti kirjoittamisesta, tai tekstin tuottaminen on hänelle muuten vain helppoa. Hän on todennäköisesti myös kirjoittanut työkseen tai harrastuksenaan jo vuosia.

Mukaansatempaavien tekstien tuottaja kirjoittaa rohkeasti sensuroimatta sen suuremmin itseään. Hän antaa luovuutensa kukkia. Kirjoittajan mieli, tyyli ja sydän sykkivät tekstissä.
Kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen.
Laadukas sisältö ei myöskään sisällä kovin monia kirjoitusvirheitä. Tottahan se on, että jokaisella meistä pilkkuvirheet, ylimääräiset kirjaimet ja yhdyssanavirheet livahtavat silloin tällöin tekstiin. Omalle tekstille sokaistuu huomaamattaan.
Huolellinen kirjoittaja kuitenkin oikolukee tekstinsä moneen otteeseen. Markkinointitoimistoissa oikolukemisen hoitavat kollegat (tai ainakin pitäisi hoitaa), jotka käyvät tekstin läpi kerran tai pari. Näin tekstistä karsiutuu turhat kielioppivirheet, hankalat lauserakenteet ja epäselvät sanavalinnat.
Kun kirjoitetaan myös hakukoneille, laadukkaaseen sisältömarkkinointiin kuuluu taito upottaa luontevasti avainsanoja oikeisiin kohtiin leipätekstiä ja otsikoita. Teksti ei saa kuulostaa tökeröltä, vaan sen täytyy olla yhtä soljuva kuin hakukoneoptimoimatonkin teksti.
Loppupeleissä kirjoitustaito erottaa laadukkaan sisällön vähän kehnommasta sisällöstä. Tiukoissakin tuntirajoissa voi tuottaa laatutekstiä, ja hatarat pohjatiedot on mahdollista korvata ja kiertää sisällöntuottajan omalla salapoliisityöllä.
Mutta kirjoitustaitoa ei voi ostaa kaupan hyllyltä tai huijata itselleen. Kirjoitustaidon takana on vuosikausia pitkäjänteistä harjoitusta, verta, hikeä ja kyyneleitä – tai no, ainakin kyyneleitä – ja ennen kaikkea aitoa rakkautta sanoja kohtaan. Se näkyy ja kuuluu tekstissä.
Yhteenveto – näin erotat huonon ja hyvän laadun sisällöntuotannossa
Kun jokin menee pieleen ja vieläpä toistuvasti, voidaan puhua huonosta laadusta. Sisältö voi olla jatkuvasti tasapaksua, epämääräistä tai täynnä kielioppivirheitä, turhaa toistoa ja sekavia lauserakenteita. On olennaista muistaa, että laadun arvioijana toimii yleensä asiakas.
Laatua ei ole kuitenkaan helppo tunnistaa. Ehkä aikaisemmin pidit tietyn pizzerian annoksia maailman parhaina, kunnes maistat paljon kehutun uuden paikan pizzoja, jotka saavat makunystyrät riemuitsemaan. Koet todellisen makuelämyksen.
Yhtä lailla laatu syntyy myös palvelusta: hymyilevä vastaanotto, kiireettömyys ja ravintolan sisustus voivat vaikuttavaa arvioosi laadusta. Laatu on siis kokonaisuus. Ei ole väliä, jos pizza on herkullista, mutta palvelu huonoa.
Tämä kaikki pätee kirjoittamiseenkin. Sisältö voi olla tasaisen hyvää, vaikka se ei olisikaan erinomaista. Tai sisältö voi olla erinomaista, mutta palvelu tökkii.
Sisältö on laadukasta, kun sisällöntuottaja
haluaa aidosti kirjoittaa ja nauttii siitä
ymmärtää asiakkaan toiveet syvällisesti
perehtyy aiheeseen ja suunnittelee sisällöt huolellisesti
varaa aikaa kirjoittamiseen
tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaan kanssa.
Joskus laadukkaan sisällön tunnistaa vasta sitten, kun sen kokee ensimmäisen kerran. Sinä päätät, mikä on sinulle riittävä taso.
Niinpä pohdi ennen sisällöntuotannon ulkoistamista muun muassa näitä seikkoja:
Millaista sisältöä kaipaat freelancer-kirjoittajalta?
Mikä sinulle on yhteistyössä tärkeintä?
Millainen kirjoitustyyli viehättää sinua?
Kumpi merkitsee sinulle enemmän, laatu vai määrä?
Oletko valmis laittamaan euroja likoon, jotta saat aidosti laadukasta sisältöä ja hedelmällistä yhteistyötä?
Kaipaatko rinnallesi asiansa osaavaa freelance-kirjoittajaa? Laita viestiä, kysy chatissa tai soita. 😊
Comments